Møtebooking er mer enn bare et møte

Ikke la teamet ditt brenne seg ut på lite interesserte prospekter, øk moral og gjennomslagsprosent ved å delegere møtebooking eksternt.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Personer står foran utsikt over skyskrapere

Når man først hører om møtebooking kan det virke som en unødvendig tjeneste, alle vet jo hvordan man booker et møte, men det er ikke selve møte som er nøkkelen her, det er hvem man møter med. Et møtebookingsbyrå vil ikke bare booke et møte med hvem som helst, de finner de perfekte kundene slik at alt salgsteamet ditt trenger å gjøre er å avslutte salget som nærmest allerede er i boks.

Å få flere potensielle kunder på døren er selvsagt helt supert, men det som virkelig skaper vekst er at salgsrepresentantene dine kan fokusere utelukkende på meningsfylte salgsmøter. Uten et møtebookingsbyrå må salgsteamet ditt ringe det som nærmest er tilfeldige kunder på gaten, og bare noen få av disse vil være interessert i å kjøpe noe fra din virksomhet.

Med et møtebookingsbyrå som virkelig tilbyr gode salgstjenester vil ikke slagsteamet ditt trenge å kaste bort tid på blindveier, i stedet møter salgsrepresentantene bare kunder som har vist interesse og som er klar for å kjøpe. Ved hjelp av et møtebookingsbyrå kan en salgsrepresentant mangedoble slagene sine og levere imponerende vekst til virksomheten.

Hvilke kunder blir sent videre til salgsrepresentanter?

Før et møtebookingsbyrå avtaler et møte med en potensiell kunde er det allerede flere viktige elementer som skal være på plass. Det viktigste er at kunden allerede har vist et tydelig ønske om å diskutere et mulig kjøp, men det er også flere andre ting som må være på plass.

Er det sannsynlig at de vil kjøpe produktet eller tjenesten, og vil de kjøpe et betydningsfullt volum over tid? Har de autoritet til å inngå avtaler, eller trenger dere noen i en høyere stilling? Har den potensielle kunden et stort nok budsjett? Det er også flere andre kriterier som kan stilles, men poenget er at når møtet avtales så er salget allerede nesten gjennomført og det er liten tvil om at det er en kunde som er verdt å snakke med. Dette er den typen kunder som dine salgsrepresentanter bør bruke tiden sin på å snakke med.

Å bruke hele dagen på å gå gjennom hundrevis av kunder som for de meste er helt uten interesse er sløsing med tid, og kan gjør selv den mest erfarne selger helt utslitt. Møtebooking ved hjelp av et eksternt møtebookingsbyrå er en mye mer effektiv måte å finne kunder, gjøre salg og oppleve den veksten ditt selskap ønsker seg.

9.jpg

Det at salgsteamet ditt kan hoppe over den mest tidkrevende og kjedelige delen av prosessen, og i stedet bruke tiden sin på forhåndsplanlagte salgssamtaler er en så mye bedre måte å gjøre ting på. De kan enkelt tilbringe hele arbeidsdagen med kun å avslutte salgsprosessen med de mest lovende kundene. En sideeffekt ved dette er et betydelig løft i salgsteamets moral fordi de slipper å bruke mesteparten av tiden sin på kunder som ikke er interessert i å kjøpe noe.

Salgsrepresentantene kan nå utelukkende fokusere på de kundene som vil gi din virksomhet vekst, ved å velge de kundene som genererer mest inntekt for din bedrift og implementere relasjonsbyggende aktiviteter med kunder som sørger for at de kommer tilbake. En høy prosentandel av møtene vil antagelig ende i salg, noe som er enhver salgsrepresentants drøm.

Integrasjon av møtebookingsteam

Når du leier et eksternt møtebookingsbyrå vil de ha et team som vil kunne trenes opp i å bruke ditt selskaps salgsmateriale og representere ditt selskap i samtaler med kunder. Dette gir kunden en mer sammenhengende opplevelse da de bare har et selskap å forholde seg til, nemlig ditt. Når det er sagt er det viktig at du velger et møtebookingsbyrå som du stoler på at kan representere din merkevare på en respektabel måte gjennom sine salgstjenester.