Møtebooking er blitt trendy igjen

Ikke la teamet ditt brenne seg ut på lite interesserte prospekter, øk moral og gjennomslagsprosent ved å delegere møtebooking eksternt.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Markus-André Hovde, kundekonsulent i Adaptik

Den siste tiden har vi sett en betydelig vekst i bruk av eksterne møtebookingsbyrå, og det er det en god grunn til. Møtebooking og salgstjenester er en veldig sentral del av mange bedrifter, og med litt ekstra hjelp kan selskapet oppleve en sterkere vekst. Å overlate møtebooking til profesjonelle lar dine selgere og andre ansatte fokusere på andre ting, samtidig som møtene vil kunne genere mange salg.

Hva er møtebooking?

Møtebooking er det siste trinnet i prosessen med generering av kundeemner. På dette stadiet har et prospekt uttrykt interesse for å snakke med en salgsrepresentant, og representerer et mulig salg. Prospektet har gjerne også blitt screenet for følgende:

·         Er de beslutningstakeren?

·         Har de det nødvendige budsjettet?

·         Er det sannsynlig at de vil kjøpe produktet eller tjenesten din?

·         Andre eventuelle krav som dere stiller til kunder.

Deretter koordinerer møtebookerne prospektets kalender og tilgjengelighet med en salgsrepresentant og booker møtet. Både prospektet og salgsrepresentanten mottar en invitasjon og tidsplan for avtalen og bekrefter tilgjengeligheten. Så enkelt er det. Salgsrepresentanten har fått booket et møte med en perfekt kunde uten å måtte gjøre alt arbeidet som vanligvis går med på å finne slike kunder.

Dette er en glimrende måte å skape vekst på da det vil kunne lede til mange ekstra salg som man ikke ville fått med bare interne salgstjenester. Dersom målet er høy vekst drevet av salg vil et eksternt møtebookingsbyrå være en glimrende investering.

Med erfaring og karisma sørger Markus-André Hovde, kundekonsulent i Adaptik, for at alle mulige prospekter blir salgsmuligheter.
Med erfaring og karisma sørger Markus-André Hovde, kundekonsulent i Adaptik, for at alle mulige prospekter blir salgsmuligheter.

Hvorfor bør jeg leie et møtebookingsbyrå?

Det kan være flere indikatorer på at virksomheten din bør ansette et møtebookingsbyrå og ta i bruk eksterne salgstjenester. En av de største indikatorene er konverteringsfrekvensene.

Hvis markedsføringsteamet ditt leter etter kundeemner, men disse potensielle kundene ikke konverteres til salg, kan det være på tide å ansette en profesjonell salgstjeneste som bedre kan finne kvalifiserte potensielle kunder og forbedre resultatene dine.

En annen viktig indikator er om salgsteamet ditt har vanskelig for å få kontakt med viktige beslutningstakere eller om salgsreisen tar for lang tid. Disse ineffektivitetene kan knuse avkastningen og konverteringsfrekvensen, og et møtebookingsbyrå kan bidra til å forbedre disse tallene.

Hvis antall returnerende kunder er lav så kan det være at du selger bra, men du selger kanskje ikke til riktig målgruppe. Et møtebookingsbyrå kan bedre kvalifisere kundeemner, slik at de når ut til kunder som sannsynligvis vil kjøpe igjen fra din bedrift.

Til slutt, hvis du ikke har ressurser eller talent til å generere kundeemner og avtale møter, er det bedre å outsource disse tjenestene enn å prøve å ansette og trene et internt team. Du kan miste muligheter mens du prøver å bygge ut dine interne ressurser. Selvsagt kan du bruke det du lærer til å bygge et parallelt internt team dersom dette er et langsiktig mål for bedriften.

Fungerer møtebooking virkelig?

Møtebooking er en velprøvd salgstjeneste som har vist seg å øke salgsmulighetene for selskaper i forskjellige bransjer. Møtebooking inkluderer forskjellige taktikker som samler interessen til viktige beslutningstakere i din bransje, samt leverer kvalifiserte salgsavtaler.

Det er en grunn til at møtebooking er blitt så populært i det siste, og det er at møtebooking leverer gode resultater for mange virksomheter. En annen viktig fordel med å samarbeide med et møtebookingsbyrå er tidsstyring. Dine ansatte har tid til å fokusere på andre deler av virksomheten din mens møtebookingsbyrået optimaliserer salgsstrategien din. Hold fokuset på å drive virksomheten din ved å la møtebookingsbyrået gjøre mye av det mest tidkrevende arbeidet.

Kanskje det hadde vært lurt å se nærmere på ekstern møtebooking som en salgstjeneste, og vurdere å gjøre som så mange andre virksomheter allerede har gjort. Å få ekstra kunder levert i fanget kan vel ikke skade?