Kommersiell due diligence: topp 7 ting å huske på når man ekspanderer til Europa

Vet du hvordan du best kan bruke “Due Diligance” for å vokse i Europa?

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Bilde av storby

En såkalt "Due diligence", noen ganger kalt selskapsgjennomgang eller markedsgjennomgang på norsk, avhengig av hvilken type due diligence mang gjør, er en prosess hvor man samler og analyserer informasjon om en virksomhet eller et marked før et eventuelt oppkjøp, fusjon, utvidelse eller andre selskapshendelser. Kommersiell due diligence er spesielt nyttig når man skal utvide til nye markeder, eller bringe inn nye partnere og investorer, de vil kreve en strukturert gjennomgang som tillater dem å gjøre en verdivurdering av selskapet.  

Vurder konkurransen i markedet

Når man skal utvide virksomheten til nye markeder slik som resten av Norden, eller til og med hele Europa så er det første man må huske en grundig markedsgjennomgang i form av kommersiell due diligence. Målet her bør være å få en oversikt over markedet din virksomhet ønsker å ta del i, og ikke minst hvilken konkurranse som allerede finnes i dette nye markedet.  

Vurder etterspørselen i markedet

Dersom det viser seg at konkurranse situasjonen er slik at din virksomhet vil kunne innta markedet, må man ikke glemme å sjekke at det faktisk er etterspørsel fra kunder etter produktet eller tjenesten din virksomhet tilbyr. Dersom det er lite konkurranse i markedet er dette i utgangspunktet en god ting, men det kan også være et tegn på lav etterspørsel. Det hjelper lite å ta en stor markedsandel dersom etterspørselen i markedet er lite. Det er på grunn av dette at grundig due diligence er viktig.

Legg en detaljert plan

Selv om due diligence kanskje viser at å utvide til Europe vil kunne være lønnsomt for din virksomhet betyr ikke det at en slik utvidelse vil bli en suksess av seg selv. Det er viktig å ha en tydelig plan for hvordan denne ekspansjonen skal skje. Denne planen må inkludere ting som markedsføring, hvilken målgruppe din virksomhet ønsker å selge til, hvilke geografiske områder som er mest relevante, og ikke minst hvilken tidsramme denne ekspansjonen skal skje over. Det kan være firstene å legge ambisiøse planer for ekspansjon, men ikke glem at planen må være realistisk og risikoen bør være noe du er komfortabel med.

Ulike markeder kan være veldig forskjellige  

Mange virksomheter undervurderer hvor forskjellige ulike markedet kan være. Mange tenker for eksempel at dersom man har en suksessfull virksomhet i Norge vil det være enkelt å utvide til Sverige, Norden, eller hele Europe, men dette er ikke tilfellet. Det norske markedet er ikke identisk til det svenske, og definitivt ikke identisk med resten av det europeiske markedet. Kundene, konkurransen, språket og hele kulturen i samfunnet vil være forskjellig, og det må man ikke glemme når man skal utvide.  

Ikke alle ekspansjoner er en suksess  

Et viktig formål med en grundig kommersiell due diligence er selvsagt å øke sjansene for at en ekspansjon skal kunne gå som planlagt, eller eventuelt vise på forhånd at en ekspansjon ikke vil være det riktige valget for virksomheten. Når det er sagt, skjer det noen ganger at en ekspansjon ikke går som planlagt selv med god due diligence. Kanskje man for eksempel overvurderte kundegruppen eller undervurderte konkurransen. Derfor er det viktig å ha en trinnvis plan som tillater at man tar noen steg tilbake dersom det viser seg å være nødvendig, ikke gå "All in" med en gang.  

Oppkjøp, fusjoner og partnere

Når man skal utvide virksomheten til nye markeder er det sjeldent lurt å gjøre det på egen hånd. Det kan være lurt å skaffe seg lokale partnere, gjerne gjennom fusjoner eller oppkjøp. Dersom man gjør due diligence som avslører et relativt lite, men suksessfullt selskap i markedet din virksomhet ønsker å ekspandere til vil det være mange fordeler ved å ikke automatisk kategorisere dette som en konkurrent, men som en mulig partner. Å kjøpe opp et selskap i markedet hvor man ønsker å ekspandere vil gi din virksomhet den lokale ekspertisen som kreves for å lykkes, og i tillegg redusere konkurransen i markedet.    

Uansett hvordan din virksomhet planlegger å ekspandere til Europa bør du gjøre ditt beste for å øke sjansene dine, og det starter med en grundig kommersiell due diligence og en plan. Lykke til!