3 steg for suksessfull ekspansjon

Slik gjør legger du opp veksten på riktig måte. 3 enkle steg som er grunnsteinene i vekststrategien.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Fredrik Nordby, kundekonsulent i Adaptik

Vekst er avgjørende for en virksomhets overlevelse. Omtrent 20% av nye virksomheter mislykkes i løpet av de første to årene, 45% i løpet av de første fem årene og 65% i løpet av de første 10 årene. Selvsagt bør målet med virksomheten ikke bare være å overleve, men også å vokse. Fra dag en er det viktig å ha en plan om hvordan selskapet skal kunne vokse, uten en vekststrategi vil ikke selskapet ha en spesielt god sjanse til vokse seg større.

En konkret vekststrategi er mer enn en markedsføringsstrategi, det er en avgjørende tannhjul i din virksomhet. Uten en er du prisgitt en ustabil forbrukerbase og markedssvingninger. Fusjoner og oppkjøp kan være en del av en vekststrategi, men ekspansjon gjennom andre mer forsiktige metoder er også uten tvil innenfor rekkevidde for de aller fleste bedrifter.

Så hvordan planlegger din virksomhet å vokse? I denne artikkelen går vi gjennom 3 enkle steg som bør være grunnsteinene i din vekststrategi slik at din virksomhet kan vokse og gjennomføre suksessfulle ekspansjoner.

1. Ikke undervurder en god markedsanalyse

Hvis din virksomhet planlegger å ekspandere i nye markeder eller teste ut nye produktkategorier er det første som bør gjøres en grundig markedsanalyse. Hvis teamet ditt bruker masse tid på å ekspandere til nye markeder eller utvikle nye produkter og det viser seg at det ikke er noe interesserte kunder vil mye tid og penger gå tapt, og det som skulle bidra til vekst har i stedet hindret vekst ytterlige.

Å vite på forhånd hva man kan forvente av ekspansjonen vil tillate deg å revurdere om en annen form for ekspansjon vil kunne være bedre, og unngå ekspansjonene som ville blitt mislykket. Dersom en grundig markedsanalyse er blitt gjennomført og gitt solide reultater vil suksessfull ekspansjon nesten være garantert.

2. Sett klare mål

Dersom ditt mål for eksempel er "Tjen mer penger neste år" vil ikke dette alene gi noe av verdi eller hjelpe selskapet med vekst. I stedet bør du prøve å sette mer konkrete mål som for eksempel "Oppnå X% markedsandel for Y-produkt ved å ekspandere til Z-marked". Da blir det med en gang mer konkret og du vet hva som må gjøres for å nå målet.

Slike klare mål kan man gjerne ha flere av, i stedet for et generelt mål kan man ha flere mindre mål som er enklere å jobbe mot. Ansatte og ledelsen bør ha helt klare og konkrete mål som er relevante for dem, og som hver av dem kan gjøre konkrete tiltak for å nå. For eksempel kan hver enkelt ansatt ha et individuelt mål om for eksempel salgsvolum. Dersom hver ansatt jobber hard for å nå sine mål vil de mer generelle målene som for eksempel å tjene mer penger skje av seg selv.

3. Ikke voks fortere enn det virksomheten har godt av

Å sikre seg kortsiktige gevinster gjennom ekspansiv ekspansjon kan være fristende, men noen gang går ting litt for fort og ender opp med å hindre vekst i framtiden. Det kan være vanskelig å ta konkrete avgjørelser dersom virksomheten ikke har en detaljert vekststrategi. Noen ganger bør man vente med de spennende mulighetene og fokusere på det fornuftige. Dette betyr ikke at du ikke bør unngå all form for risiko, men risikoen du tar må være en del av en større vekststrategi.

Å oppnå sunn vekst gjennom salgstjenester og markedsføring kan være tryggere enn aggressiv M&A. Inkluder heller disse spennende planene i den langsiktige vekststrategien. Når tiden endelig kommer for å ta litt risiko og ekspandere til nye markeder vil sjansen for at det blir en suksessfull ekspansjon være mye større.

4.jpg

Avsluttende ord som er verdt å merke seg

Til slutt er det viktig å huske på at uansett hvilke ekspansjonsplaner din virksomhet har så trenger ikke teamet ditt å gå gjennom det alene. Selskaper som Adaptik spesialiserer seg på vekstfremmende tiltak og vil kunne gjøre hele prosessen mye enklere for din virksomhet. Da økes sjansene for en suksessfull ekspansjon betydelig.

Når ekspansjonen er gjennomført (uansett hvor suksessfull den ble) må du heller ikke glemme å sette deg ned og finne hva du lærte av ekspansjonen, og hvordan du kan bruke denne erfaringen til å ta enda bedre avgjørelser i fremtiden.